Съобщение
На основание чл.258 ал.1 и чл.259 ал.1 от ЗПУО във връзка с чл. 14 от Наредба 16/18.12.2016г. за управление на качеството в институциите на МОН,а именно: "Участниците в процеса на самооценяването са децата, учителите, директорът, другите педагогически специалисти, както и родителите в ДГ №30 "Синчец" е създадена работна група по самооценяването в състав:
1. Б. Янева - зам. директор - председател;
2. Сн. Дамянова - главен учител;
3. М. Попова - старши учител;
4. Т. Жекова - старши учител;
5. Г. Боева - учител.
Работната група изработи годишен план, критерии и показатели, както и анкетна карта за оценка дейността на ДГ от родители. Първият етап от самооценяването започна на 15.09.2016г. и ще завърши месец май 2018г. Анкетните карти на родителите ще се раздават в края на всяка учебна година - м. май.
Работна група при ДГ №30 "Синчец"
⇒ НЕ СЕ СТРАХУВАЙТЕ ДА ИЗИСКВАТЕ ОТ МЕН;
⇒ НЕ СЕ ВРЪЗВАЙТЕ НА МОИТЕ МАНИПУЛАЦИИ;
⇒ НЕ МЕ КАРАЙТЕ ДА СЕ ЧУВСТВАМ НЕПЪЛНОЦЕНЕН;
⇒ НЕ ВЪРШЕТЕ НЕЩАТА ВМЕСТО МЕН;
⇒ НЕ МЕ КАРАЙТЕ ДА ЧУВСТВАМ ГРЕШКИТЕ СИ КАТО ГРЕХОВЕ;
⇒ НЕ МЕ ПРЕДПАЗВАЙТЕ ОТ ПОСЛЕДИЦИТЕ;
⇒ НЕ ИЗБЯГВАЙТЕ ДА ОТГОВАРЯТЕ НА ВЪПРОСИТЕ МИ;
⇒ НИКОГА НЕ СЕ ПРЕДСТАВЯЙТЕ ЗА ИДЕАЛНИ И БЕЗГРЕШНИ;
⇒ НЕ ЗАБРАВЯЙТЕ, ЧЕ НЕ МОГА ДА СЕ СПРАВЯ БЕЗ ВАШЕТО
РАЗБИРАНЕ И НАСЪРЧЕНИЕ;
⇒ ОТНАСЯЙТЕ С МЕН, КАКТО СЕ ОТНАСЯТЕ КЪМ ПРИЯТЕЛИТЕ
СИ И АЗ ЩЕ БЪДА СЪЩО ВАШ ПРИЯТЕЛ!
* * *
КЪМ РОДИТЕЛИТЕ
Вашите деца не са ваши деца. Те са синове и дъщери на копнежа на живота да съществуват. Те идват чрез вас, но не от вас и въпреки че са с вас, все пак не ви принадлежат. Можете да им дадете любовта си, но не и вашите мисли, защото те имат свои собствени. Можете да дадете подслон на телата, но не и на душите им, защото душите им обитават дома на утрешния ден. Може да се стремите да бъдете като тях, но не се опитвайте да ги направите като вас, защото животът не върви назад, нито чака отминалия ден. Вие сте лъковете, от които децата ви като живи стрели излитат надалеч.
* * * * * *
Игрите – наистина важни за развитието на детето
Спомняте ли си времето, когато вие бяхте деца? На какви игри играехте, помните ли? Аз мога да се върна във времето, когато бях на четири години и когато все още наблюдавах игрите на по-големите какички и батковци. Губи ми се моментът обаче кога прецениха, че могат да ме допуснат като участник. А вие помните ли?
За всяко дете това е различен момент. От кого и от какво зависи това?
Вяко дете е уникално, със собствено ниво и темпо на развитие, независимо че родителите се намесват в това темпо, следейки някакви норми в някакви дебели книги, сравнявайки детето си с другите деца. На какво се дължи това? Огледайте се – нима има две еднакви майки или двама еднакви бащи, а още по-трудно бихте намерили две комбинации от еднакви майки и татковци. От там и различията – различен генетичен материал, темперамент, интелект, професията на всеки от родителите, влиянието на двама или повече участници в обгрижването и възпитанието на детето, различна обкръжаваща обстановка и социалната среда.
Пред всички, които се занимават с отглеждане и възпитание на дете, възникват редица въпроси: „Как да накарам детето да слуша?”; „Как да го накарам да мисли?”; „Как да му помогна да повярва в себе си?”; „Мога ли да използвам различните проблеми, като възможност за получаване на нови знания и умения?”; „Как да спомогна неговото развитие?”. Като родители, възпитаващи децата си, трябва да знаете, че основна роля за развитието на детето, е отредена на играта.
Какво е играта?
Играта, като една от най-съществените активности на човека, е понятие, което на пръв поглед, ни се струва доста ясно, но при задълбочено разглеждане, проявява неопределеност и противоречивост. С думата „игра” се обозначават различни, понякога неприличащи си явления. Играта е дейност, занимание на деца и занятие, обусловено от съвкупност на определени правила, служеща за запълване на свободното време, за развлечение, също и като спортна проява. Тя е бърза смяна на цветове, отблясъци, нюанси. Играта е изпълнение на сценична дейност. Тя е преднамереният ход на действия, преследващи определена цел, явни и тайни замисли, интриги. Говорим за игра на въображението, игра на природата, игра на думи, игра на случая, игра на съдбата... Играта съпровожда човечеството в хода на историята му, като се преплита с магията, култовото поведение, изкуството, театъра, спорта. Първите игрови форми са възникнали още в слабо развитите обществени формации и са били средство за обучение, за формиране на умения за съвместно действие, за предаване на информация. Известно е, че именно игрите в древността са съсредоточие на обществения, религиозен и политически живот и дори са били средство за въздействие върху хода на някои исторически събития, върху обществото и природата, били са посредник между хората и божествата. Играта е уникален феномен на човешката култура и е трудно да се определи дали тя е в основата й или е нейн резултат.
Изследователите създават една след друга различни теории за играта. Според някои, играта е изначална, стихийна, независимо от какви външни или вътрешни фактори е предизвикана: излишък на сили, умора, стремеж за съперничество, подражание. Да погледнем към психолозите и философите: според Фройд, човек от детството си е травматик и играта е единственото терапевтично средство, според Шилер, играта е наслаждение, свързано с със свободно проявяване на излишък от жизнени сили, според Щайнтал тя е уравновесяваща, т.е може да бъде и отдих. Според Шато игрите на децата са възникнали от техния вечен стремеж да подражават на възрастните – те са способ за самоутвърждаване, израз на стремежа за самоусъвършенстване, стремежа за преодоляване на трудностите. Ушински подчертава значението на играта за общото развитие на душата, за развитието на личността и нейната морална страна. Той противопоставя мнението за стихийността на идеята за използване на играта в общата система на възпитание, за подготовка на детето чрез играта за трудовата дейност.
Играта е свободна дейност, извършваща се не по принуда.
В основата си тя е безкористна, носи белега на импровизация, неочакваност, парадоксалност, насочена срещу автоматизма на обкръжаващия живот и неговата регулираност. Универсалната интрига на всяка игра е победата – физическа, духовна, интелектуална, творческа. Наслаждението от процеса и от резултата на победата, е незаменимо и затова игрите са така обичани от децата.
Игра, общуване, учение, труд – основните стъпки в развитието на детето.
Мненията на педагози и психолози са единодушни – играта се явява водеща дейност на детето и е основа за по-нататъшното му развитие, тъй като именно в играта придобива първичен опит за живот в обществото и развива физически и духовни сили, които са му необходими.
Съществуват различни игри – едни развиват мисленето и кръгозора на детето, други – ловкостта и силата, трети – конструктивните умения. Г. Пирьов създава класификация на игрите в три групи: предметни игри, творчески игри и игри с правила. Тази популярна класификация дава възможност да се характеризират различните типове игри и вие, като родители, да изберете към кои първо или най-вече, да насочите децата си.
o Предметни игри – тези игри се осъществяват с предмети от заобикалящата среда. Такива действия детето извършва още в първите месеци от живота си. За игра то използва както предмети от бита, така и играчки – кубчета, топки, гумени или пластмасови фигурки. Вниманието му привличат пъстри или лъскави предмети, които издават звук. Чрез тях малкият човек опознава света около себе си – различни форми, цветове, материали /меко, твърдо/, големини. Предметните игри продължават и в по-късна възраст.
o Творчески игри – като такива се определят сюжетно-ролевите, конструктивните и театрализираните игри.
o Сюжетно-ролевите игри имат активна развиваща функция за детето в предучилищна възраст. Те са основен вид самостоятелна дейност за децата, особено привлекателна за тях. В тези игри децата приемат ролята на възрастните и възпроизвеждат дейността им и отношенията помежду им. Те спомагат за запознаването с различните професии (магазинери, лекари, пожарникари, говачи, полицаи, учители), със семейните взаимоотношения (майка, татко, дете) и разкриването на детайли от упражняването им (боравене с пари и стоки, преглеждане, преливане на течности от един съд в друг, обличане и събличане на кукла). Тук проличава степента на общуване на детето с възрастните или по-точно обратното – на възрастните с детето, защото децата, които имат ниско равнище на общуване с големите, изпитват трудност в приемането и решаването на различен вид задачи, не умеят да играят – игрите им са семпли и не могат да съгласуват действията си с другите участници.
o Конструктивните игри са свързани с дейност на децата, при която частично или цялостно, се преобразува или пресъздава обект от околната среда. Децата създават конструкции от отделни елементи и оформят цялостен продукт (редене на мозайка, създаване на сгради от строителни елементи с различна форма, както и на различни предмети – коли, самолети, люлки – с помощта на конструкторни детайли).
o Театрализираната игра или драматизацията е близка до сюжетно-ролевата, но там се пресъздава литературен текст и сюжетът и ролите са предварително зададени. Тук се налага да се заучава текст, т.е. да се стимулира развиването на паметта.
o Игрите с правила – те се характеризират с предварително регламентирано взаимодействие на установени правила, които трябва да се спазват. Игрите с правила имат готово съдържание и предварително определена последователност на действията. Главното в тях е решаване на поставена задача, съблюдаване на правилата. Те подготвят децата за учебната дейност. От своя страна игрите с правила се делят на подвижни и дидактически.
o В подвижните игри с правила основно е движението (спортни, състезателни игри). Те спомагат за развиването на бързина, сръчност, съобразителност, последователност, дисциплина.
o Същността на дидактическите игри е в предлагането на учебни задачи в занимателна форма. Те могат да бъдат различни според материала, с който се работи:
o игри с предмети (играчки, природни материали и др.) – те са достъпни и дават възможност на детето да се запознае с вещите, като действа с тях.
o печатни материали – тук децата действат не с реалния предмет, а с неговото изображение.
o словесни игри – те са най-сложни, защото при тях детето трябва да оперира с представи. Тези игри имат значение за развитие на мисленето, в тях децата се учат да изказват съждения, да правят изводи, да забелязват логически грешки. Например, ако в едно изречение се изказва вярно твърдение – «През зимата вали сняг» – то децата пляскат с ръце, ако твърдението е грешно – «Котката може да лети» – то децата тропат с крачета.
Дидактическите игри могат да се разделят и според особеностите на извършваните логически операции:
o пътешествия – целта им е да предадат особена емоционалност на всичко, което децата могат да забележат около себе си (сгради, улици, мостове, подлези, автомобили, цветни лехи, бебе в количка, кошче за отпадъци);
o поръчения – действия с предмети, играчки, думи – например да се групират по големина, цвят, форма, предназначение;
o предположения – „Какво бих направил”, „Какво би се случило, ако”. С подобни въпроси пред децата се поставят задачи, изискващи осмисляне на логиката на действията, при което се установяват причинно-следствените връзки;
o гатанки – логически задачи, които активират умствената дейност на децата;
o беседи – те се основават на общуването на възрастен с децата или на децата помежду им, при което се търсят решения на задачите.
Към игрите с правила можем да прибавим т.н. тихи игри, които заемат вниманието на две и повече деца, учат ги да мислят, да се съсредоточават, да преценяват действията си, като предвиждат определен резултат – „Не се сърди човече”, „Домино”, „Шах”, „Монополи”).
Коя е играта за вашето дете?
Различните видове игри взаимно се покриват и преплитат. Те осъществяват връзка с реалния свят, но е необходимо да се отчете в какви взаимоотношения и с кого встъпва детето, какви качества придобива, на какво се учи, какво опознова, какво открива у себе си, как се самоосъществява и самоизразява, как въздейства върху върху обкръжаващия го свят. Значението на игрите е невъзможно да се определи и оцени изчерпателно с развлекателните им функции. В това се състои феноменът на играта – от развлечение и отдих, тя се превръща в игра-творчество, игра-обучение, игра-терапия, игра-модел на човешките взаимоотношения и прояви в труда. Благодарение на играта, образователно-възпитателната работа се приема от децата като дейност, отговаряща на техните потребности.
Знанията и уменията, получени от детето в играта, стават дълготрайни и то ги ползва активно през целия си живот. Затова, преди да предложите на детето задача или да изискате нещо от него, помислете как може това да се осъществи в игра. И не забравяйте – за детето играта е работа, в нея то влага цялото си старание, емоция и желание за постигане на очакваните резултати – точно както ние, възрастните влагаме себе си в любовта, родителстването и професията си.
* * * * * *
Имената на децата
Едва ли има думи в езика, които по честота на употребата, изразяване на чувства и емоции и влияние върху поведението на хората, могат да се сравняват с имената. Ние се обръщаме към човек с името му, шепнем го с надежда и любов, проклинаме го и го благославяме пак с името. Още преди да се научи да използва местоимението „Аз”, детето знае как се казва и говори за себе си, чрез името си. Ние сме особено чувствителни как произнасят името ни, долавяме го дори да не различаваме значението на другите думи. Спонтанно отговаряме на въпроса „Кой си ти?” чрез своето име.
Силата на името
От незапомнени времена представителите на различните народи са вярвали, че името влияе на съдбата на човека, дава му власт и сила. Древните римляни са казвали „Nome nest omen” – името е съдба. На него са придавали някои магически свойства. Например, ако кажеш на глас името на своя враг, ще го призовеш (в това май и сега вярват някои хора – пример: Хари Потър и злия вълшебник Лорд Волдемор).
Как са избирали имената до преди няколко века?
Утро, хлад, махмурлук. На младия баща, който до сутринта е отбелязвал подобаващо раждането на наследника, му връчват малък опакован вързоп, с нещо червено и цвърчащо вътре в него. Цялата рода, начело със свещеника, трепетно очакват този сакрален момент – какво име ще даде на детето. А в главата му се вият алкохолни пари и натрапчива редица от до болка познати имена. Накрая бащата маха с трепереща ръка и нарича бебето я на баща си, я на майка си или – в израз на творчески порив – на някой светец.
Азбука на абсурдните български имена:
Автономка Шестакова
Босилчо Кърков
Винету Келешев
Графиня Скринска
Джанка Таралингова
Европ Европов
Жана-Дарк Илиева
Заварин Ждраков
Изографил Яков
Йозо Тутурилов
Кокона Катърова
Луко Пъков
Марулка Сланинкова
Надежден Тошев
Обретен Негрилов
Пеперудка Йоткова
Рад Манавски
Стадион Колев
Трудолюб Монтянов
Утеха Яркова
Фото Костов
Хамомилия Васовa
Цоликофер Недялков
Черешка Червенкова
Шумейкър Йорданов
Щраус Занов
Ягода Вампирска
А ако говорим сериозно …
Заедно с името на дедите, предшествениците ни са се приобщавали към определени социални роли, ставали са „нишка”, свързваща поколенията. С помощта на имената са се съхранявали модели на поведение. Името е играло ролята на социална памет, изпълнявало е функцията на транслатор на опита на цели поколения хора и в някаква степен е задавало индивидуалността. Все още можем да чуем „Те, Хаджидимовите, са все такива пройдохи!”. А на този Ивановден, горд именник заяви по телевизията, че „Иван не е просто име, а призвание”. Не е случайно, че много семейни войни и до ден днешен се водят заради името на детето. Коя рода ще надделее, става въпрос от жизнено важно значене. А на война, като на война. Води се с позволени и непозволени средства. И все някой ще бъде обиден, разочарован, безкрайно недоволен или – точно обратното, ако наследникът е получил неговото име. Освен, ако младите не проявят чудеса от комбинативност и не вместят в името на детето имената на всички баби и дядовци. Нещо като Ехрипема на бабите Елена и Мария и дядовците Христо и Петър. Често пъти резултатът е нещо абсурдно, нелепо и предизвикващо насмешка, въпреки добрите намерения.
А сега?
Нещата са много по-сложни! Освен че трябва да се съобразят с натиска на родата, на родителите влияят разни астрологични и нумерологични прогнози, мода, сериали и още какво ли не. Не е удивително, че бъдещите родители прекарват часове в интернет, търсейки най-доброто, разглеждат стотици варианти и често пъти стигат до семейни баталии.
Най-популяните имена на децата, родени в България от 2007 до началото на 2010 г. са:
Топ 5 момчета:
1. Георги
2. Александър
3. Иван
4. Димитър
5. Николай
Топ 5 момичета:
1. Виктория
2. Мария
3. Габриела
4. Александра
5. Никол
Изборът на име – основно родителско право и отговорност
Да кръстиш детето си на някого е израз на надежда за бъдеще. И няма значение дали е някой успешен дядо, добра баба, герой на съвремието, от книга или филм. Иска ни се да вярваме, че заедно с името, детето ще получи тези особени способности, качества и съдба. За съжаление гаранции за това няма. А проблеми мога да възникнат, ако в семейството има няколко Ивановци и всеки път трябва да се уточнява за кого става дума. „Лепне” ли се в детството „Малкия Иван”, твърде вероятно е да остане за цял живот. И на 40, и на 50. От една страна, става много по-трудно да изграждаш идентичност в тази ситуация, от друга – дава усещането за групова принадлежност и сигурност. Още по-опасно е да се подведем по някоя мода в имената. Преди двадасетина и повече години може да е било много шик момиченцето да се кръсти Изаура, но сега това име не говори нищо.
Ново начало – нова надежда
Нормално е родителите да вярват, че тяхното дете ще бъде най-прекрасното, най-уникалното и въобще най-, най- от всички деца по-света. И да искат да подчертаят тази необичайност, като му дадат необичайно име. Но… в повечето случаи околните не са склонни да се отнасят към нашия избор с разбиране. Напротив, с много по-голяма охота предпочитат да се шегуват с нестандартното име, отколкото да се възторгват от него. Представете си, че сте кръстили малкия Елвис, а неговите музикални таланти са меко казано ограничени. Ако преминете мярата в нестандартността, има риск детето да стане обект на постоянни насмешки от околните, да придобие комплекси и сериозно да пострада самочувствието му. И най-симпатичното от нестандартните име, може да докара доста проблеми и неприятности. Дори децата на знаменитостите, живеещи далеч от „грубия” свят, страдат от излишно необичайните си имена. Синът на Дейвид Боуи, получил при раждането си странното женско име Зоуи предпочел да го смени на простичкото – Джо. Нещо толкова невинно, като една допълнителна буква в името, също може да донесе затруднения. Ако са ви нарекли „СтеЛЛа”, сигурно всеки път ще трябва да обяснявате на разни чиновници как се пише името ви и шансът да бъде сбъркано е голям. А това не оказва благотворно влияние на самочувствието. Да си с оригинално име като че ли изисква самият ти да си много нетрадиционен, самобитен. А това понякога е голямо предизвикателство и изисква доста усилия. И не на всеки му се отдава.
За щастие, влиянието на имената не е фатално. На всеки от нас влияят още и обкръжаващата го среда, ценностите и принципите на родителите, взаимоотношенията с близките, приятелите, учителите, прочетените книги и изгледаните филми и дори домашните животни и микроклиматът, в който е израствал човек. Всички тези малки и големи нюанси правят всеки от нас неповторим.
******************************************
„Просвета“ организира за първи път конкурс „Нарисувай ни коледна картичка“ за децата в детската градина.
Започнете Новата 2012 година с награда и подарък от „Просвета“!
Скъпи учители, нека децата от вашата група направят картичка или апликация за посрещането на Коледа, Бъдни вечер и Нова година.
Всяко дете ще се радва да нарисува красива зимна приказка, новогодишните подаръци, коледната елха, първия сняг, снежния човек,
пързалката, Бъдни вечер, Рождество Христово, веселите празници.
Условия за конкурса
Конкурсът „Нарисувай ни коледна картичка“ е за детските градини от съответната област, затова изпратете или занесете детските
творби до регионалния представител на „Просвета“.
Всички детски рисунки, които участват в конкурса да бъдат описани с точни данни: име на детето, възрастова група, адрес на
детската градина, Вашето име и имейл за кореспонденция.
Крайният срок за получаване на детските рисунки и апликации при нашия представител за съответната област е 22 декември 2011 г.
За контакт с нас ползвайте информационните ни центрове.
Награди и подаръци
Всяко дете, нарисувало коледна картичка, ще получи книжка, издание на „Просвета“.
Във всяка област ще бъдат класирани участници на първо, второ и трето място.
На 5 януари 2012 г. наградените детски творби ще бъдат обявени в сайта на „Просвета“.
До 10 януари победителите ще получат комплект за цялата група в детската градина с наши детски книжки на стойност до 100 лева.
Най-добрите тридесет рисунки и апликации ще бъдат публикувани в нашата страница във Фейсбук.
Специална награда ще получи детската градина с най-много участвали деца в конкурса „Нарисувай ни коледна картичк
|